جمعه،10 فروردين 1403 English

معاونت توسعه مديريت و منابع انساني

Lorestan
University of Medical Sciences


   
    • سيزدهمين پودمان مديران دفاتر فني دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور
      كد خبر: 9101
      تاريخ انتشار: ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
      تعداد بازديد: 326

      سيزدهمين پودمان مديران دفاتر فني دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور

      سه شنبه 4 خرداد 1395
       
      معاون توسعه مديريت و منابع وزارت بهداشت خبر داد:
      اولويت امسال و سال آينده وزارت بهداشت، تكميل 21 هزار تخت بيمارستاني/ ارتقا و بهبود ساختار و تشكيلات دفاتر فني
       معاون توسعه مديريت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: اولويت جدي ما در سال جاري و سال آينده، تكميل 21 هزار تخت بيمارستاني در كشور است ودر حال حاضر حدود 22 درصد از اين هدف عقب تر هستيم.
       دكتر سيد علي صدرالسادات در سيزدهمين پودمان مديران دفاتر فني دانشگاه هاي علوم پزشكي به تشريح سياست ها و برنامه هاي وزارت بهداشت در حوزه عمراني پرداخت و تكميل پروژه هاي نيمه تمام، تداوم اجراي طرح تحول سلامت، تكميل شبكه بهداشت، استاندارد سازي فضاهاي درماني، بهداشتي و آموزشي ، مشاركت با بخش خصوصي درقالب پروژه هاي ppp و جذب منابع خيرين و استفاده بيشتر از تسهيلات بانكي را از جمله برنامه هاي عمراني معاونت توسعه عنوان كرد.
      وي همچنين ارتقا و بهبود ساختار و تشكيلات دفاتر فني ، استفاده از دستاوردها و تجارب جهاني ، ساخت بيمارستان هاي بزرگ، جايگزيني بيمارستان هاي فرسوده ، اتمام پروژه هاي در حال اجرا و پرهيز از شروع پروژه هاي جديد و نگهداشت مكانيزه منابع فيزيكي را نيز از ديگر برنامه ها در حوزه عمراني برشمرد.
      معاون توسعه مديريت و منابع وزارت بهداشت در خصوص تكميل پروژه هاي نيمه تمام بر ضرورت تكميل بالغ بر 1500 پروژه نيمه تمام بيمارستاني ، درماني ، آموزشي ، بهداشتي و رفاهي در حوزه سلامت و محدوديت منابع عمومي اشاره كرد و گفت: برآورد اعتبار مورد نياز براي تكميل پروژه هاي نيمه تمام حدود 20 هزار ميليارد تومان است.
      دكتر صدرالسادات طرح تكميل 21000 تخت بيمارستاني با استفاده از منابع ماده 37 ( يك درصد ماليات بر ارزش افزوده) را برنامه اين معاونت عنوان كرد.
      وي گفت: پيش بيني مي شود 9000 تخت بيمارستاني نيز در سال 95 محقق گردد و ما بقي تخت هاي بيمارستاني بالغ بر 7000 تخت در سال 96 به بهره برداري خواهد .
      معاون توسعه مديريت و منابع وزارت بهداشت، پيشرفت فيزيكي متوسط پروژه هاي باقيمانده در طرح را 66 درصد و تعداد پروژه هاي بيمارستاني موجود در اين طرح را 147 پروژه به ظرفيت 19.551 تخت كل عنوان كرد.
      تاكيد بر تداوم اجراي طرح تحول سلامت
      دكتر صدرالسادات بر تداوم اجراي طرح تحول سلامت تاكيد كرد و ايجاد زير ساخت مورد نياز براي اجراي مطلوب طرح تحول سلامت را ضروري دانست و در اين باره، تكميل و بهره برداري از پروژه هاي عمراني طرح تحول سلامت تا پايان سال 95 را مورد اشاره قرار داد و گفت: 1278 پروژه طرح تحول سلامت با زير بنايي بالغ بر 795514 مترمربع را در دست اجرا داريم كه تعداد 351 پروژه هاي تكميل شده و 31 درصد پروژه هاي نيمه تمام پيشرفت فيزيكي داشته اند.
      وي با بيان اين كه برآورد اوليه اعتبار مورد نياز براي تكميل كليه پروژه ها بالغ بر 1860 ميليارد تومان است، افزود: اعتبار پرداخت شده به دانشگاه ها بالغ بر 1500 ميليارد تومان است.
      معاون توسعه مديريت و منابع وزارت بهداشت درخصوص تكميل خانه هاي بهداشت به ضرورت اهميت پيشگيري قبل از درمان و لزوم ايجاد زير ساخت فيزيكي براي ارايه خدمات بهداشتي اشاره كرد و گفت: تكميل خانه هاي بهداشت بر اساس طرح گسترش شبكه ، تكميل مراكز بهداشتي بر اساس طرح گسترش شبكه ، تكميل اولويت روستاها و مناطق محروم (حاشيه شهرها) بر شهرها ، اولويت بهداشت و فعاليتهاي پيشگيري بر درمان ، اولويت درمان سرپايي بر درمان بستري و اولويت درمان عمومي بر درمان تخصصي از برنامه هاي ما است.
      استاندارد سازي فضاهاي درماني ، بهداشتي و آموزشي
      دكتر صدرالسادات همچنين به موضوع استاندارد سازي فضاهاي درماني ، بهداشتي و آموزشي اشاره و با تاكيد بر اين كه در راستاي ارتقاء طراحي ، عملكرد و توسعه پايدار تدوين استاندارد هاي مطلوب و مورد قبول بر اساس آخرين تجربيات جهاني و دستاورد ها كه در دستور كار دفتر منابع فيزيكي قرار دارد ضروري است، گفت: برنامه چاپ 12 جلد استاندارد بيمارستان هاي ايمن انجام شده است ، 10 جلد استاندارد تدوين شده فضاهاي آموزشي و رفاهي در دست چاپ و تدوين 27 استاندارد فضاهاي مختلف درماني نيز در دست اقدام است.
      مشاركت با بخش خصوصي
      وي مشاركت با بخش خصوصي را يكي ديگر از سياست ها و برنامه هاي وزارت بهداشت در حوزه عمراني عنوان كرد و گفت: نياز به تأمين منابع جديد و استفاده از ظرفيت هاي بخش خصوصي ضروري است.
      معاون توسعه مديريت و منابع وزارت بهداشت افزود: افزايش 50 درصد سهم بخش خصوصي از تخت هاي بيمارستاني كه در حال حاضر بالغ بر 17000 تخت مي باشد از مهم ترين برنامه هاي اين معاونت در رابطه با مشاركت با بخش خصوصي است.
      جذب منابع خيرين و استفاده از تسهيلات بانكي
      معاون توسعه مديريت و منابع وزارت بهداشت به جذب منابع خيرين و استفاده از تسهيلات بانكي اشاره كرد و محدوديت هاي منابع مالي و لزوم خلق منابع جديد را ضروري دانست و افزايش به ميزان 15 درصد سهم خيرين در حوزه سلامت ( كه در حال حاضر 5 درصد مي باشد)را برنامه اين معاونت برشمرد.
      دكتر صدر السادات ايجاد انگيزه و بستر مناسب براي ورود خيرين به حوزه سلامت - امكان پرداخت سود و بهره بانكي تسهيلات خيرين از محل اعتبارات رديف پروژه و افزايش رديف اعتباري 60-40 در لايحه از 10 ميليارد تومان به 25 ميليارد تومان در قانون را از برنامه ها در جذب منابع خيرين و استفاده از تسهيلات بانكي برشمرد.
      ارتقا و بهبود ساختار و تشكيلات دفاتر فني
      وي ارتقا و بهبود ساختار و تشكيلات دفاتر فني را نيز يكي ديگر از برنامه هاي اين معاونت در راستاي سياست ها و برنامه هاي وزارت بهداشت در حوزه عمراني عنوان كرد و انبوه پروژه هاي در دست اجرا در حوزه سلامت كه بالغ بر 1500 پروژه نيمه تمام بيمارستاني ، درماني ، آموزشي ، بهداشتي و رفاهي در حال اجرا و همچنين پروژه هاي طرح تحول نظام سلامت و پيچيدگي و تخصصي بودن ساخت بيمارستان ها و مراكز درماني و از طرف ديگر اعتبار مورد نياز پروژه ها كه بالغ بر 20 هزار ميليارد تومان برآورد شده است و ظرفيت سازي و ارتقاء ساختار و تشكيلات دفاتر فني را الزامي و كاملاًتوجيه پذير ساخته است را ضروري دانست.
      دكتر صدرالسادات رتبه بندي دفاتر فني، اعطاء گواهينامه هاي تخصصي ، اعطاء اختيارات بيشتر به دفاتر فني، اقدامات لازم در جهت شكل گيري يك شركت مادر تخصصي مجري ساخت بيمارستانها و مراكز بهداشتي و نظارت جدي تر بر عملكرد دفاتر فني و لزوم پاسخگويي دفاتر را نيز برنامه هاي اين معاونت برشمرد.
      استفاده از آخرين دستاوردها و تجارب جهاني
      وي درخصوص استفاده از آخرين دستاوردها و تجارب جهاني ديگر كه از برنامه هاي اين معاونت در راستاي سياست ها و برنامه هاي وزارت بهداشت در حوزه عمراني است ، سرعت پيشرفت علم و فناوري در كليه حوزه ها از جمله حوزه هاي سلامت و ارائه خدمات بيمارستاني ، درماني و آموزش پزشكي و لزوم آگاهي و استفاده از آخرين تجارب جهاني در زمينه مطالعات ، طراحي ، ساخت و بهره برداري از بيمارستان ها ، فضاهاي درماني و آموزشي را ضروري دانست.
      معاون توسعه مديريت و منابع وزارت بهداشت اقدامات اوليه در جهت استفاده از خدمات مشاورين خارجي در زمينه طراحي بيمارستان هاي بزرگ، برنامه ريزي جهت بازديد بيمارستان هاي طراز اول دنيا در كشورهاي توسعه يافته و همچنين اعزام مديران منتخب دفاتر فني در بازديدها و حمايت از اقدامات لازم جهت آشنايي مديران و كارشناسان دفاتر فني با آخرين دستاوردها و تجربيات و مدارك و مقالات معتبر جهاني را برنامه هاي اين معاونت نام برد.
      ساخت بيمارستان هاي بزرگ
      دكتر صدرالسادات ساخت بيمارستان هاي بزرگ در كشور را به علت كوچك بودن ، فرسوده بودن و توزيع نامناسب اكثر بيمارستان هاي موجود در كشور ، لزوم حركت به سمت تجميع بيمارستان هاي كوچك و ساخت بيمارستان هاي بزرگ و افزايش اثر بخشي ، رضايت بيماران و كاهش هزينه ها و همچنين ارائه خدمات تخصصي و فوق تخصصي ضروري دانست.
      وي در ادامه امضاء تفاهم نامه با قرارگاه خاتم الانبياء (ص) جهت ساخت 18000 تخت بيمارستاني در قالب عقد قرار داد بيمارستان هاي بزرگ، عقد قرارداد با قرارگاه خاتم النبياء (ص) جهت ساخت 2500 تخت در 5 بيمارستان كشور تفاهم اوليه جهت ساخت بيمارستان هاي بزرگ با استفاده از اعتبارات فاينانس كشور كره و هماهنگي و اقدامات لازم براي ورود بخش غير دولتي به حوزه سلامت جهت ساخت بيمارستان هاي بزرگ از جمله بانك پاسارگاد ، ستاد اجرايي فرمان امام (ره) و بنياد مستضعفان را از برنامه هاي وزارت بهداشت در خصوص ساخت بيمارستان هاي بزرگ در كشور عنوان كرد.
      جايگزيني بيمارستان هاي فرسوده
      معاون توسعه و مديريت منابع وزارت بهداشت جايگزيني بيمارستان هاي فرسوده را از ديگر برنامه هاي اين معاونت در راستاي سياست ها و برنامه هاي وزارت بهداشت در حوزه عمراني عنوان كرد و گفت: در اين راستا وجود بيش از 55000 تخت فرسوده در كشور، غير اقتصادي بودن مقاوم سازي و همچنين خطر زلزله و بلاياي طبيعي در كشور و لزوم آماده سازي بيمارستان ها در ارتباط با موارد مرتبط پدافند غير عامل را ضروري دانست.
      وي برنامه هاي اين معاونت را انجام مطالعات و بررسي هاي لازم در جهت تعيين ميزان آسيب پذيري بيمارستان هاي كشور و تهيه برنامه تكميل و جايگزيني تخت هاي بيمارستاني عنوان كرد.
      نگهداشت مكانيزه منابع فيزيكي
      دكتر صدرالسادات بر نگهداشت مكانيزه منابع فيزيكي اشاره كرد و لزوم استقرار سيستم كارآمد و مكانيزه و ايجاد تحول در نحوه نگهداشت منابع فيزيكي حوزه سلامت كه ارزش آن ها بالغ بر 100.000 ميليارد تومان برآورد مي شود و همينطور كارائي و اثر بخشي و اثرات چشمگير استقرار سيستم مكانيزه نگهداشت با توجه به تجربيات داخلي و جهاني را ضروري دانست.
      وي درخصوص نگهداشت مكانيزه منابع فيزيكي گفت: طي برنامه اي بايد تمام بيمارستان هاي دولتي تحت سامانه مكانيزه نگهداشت قرار گيرد و در اين راستا نيز اقدامات انجام شده و نتايج حاصل شده از اين برنامه عقد قرارداد و بكارگيري مشاور جهت طراحي و استقرار سيستم مكانيزه تحت وب ، ثبت اطلاعات و مديريت 250 بيمارستان در سامانه CMMS ، 88448 دستور كار اصلاح شده، 68452 دستور كارهاي بسته شده ،نگهداشت مكانيزه 34 بيمارستان بصورت پايلوت، فرآيند تعمير و نگهداري 51 بيمارستان در سامانه در حال انجام است و نسبت دستور كارهاي عمومي به نگهداشت پيشگيرانه 17.3 درصد است.
      استقرار سيستم برنامه ريزي و كنترل پروژه
      معاون توسعه مديريت و منابع وزارت بهداشت استقرار سيستم برنامه ريزي و كنترل پروژه را يكي ديگر از برنامه هاي اين معاونت در راستاي سياست ها و برنامه هاي وزارت بهداشت در حوزه عمراني عنوان كرد و گفت: در اين راستا رعايت برنامه زمانبندي و اجراي تعهدات وزارت بهداشت در طرح تحول سلامت و پروژه هاي بيمارستاني را ضروري است.
      دكتر صدرالسادات همچنين برنامه ريزي و كنترل دقيق پروژه هاي در دست اقدام را هدف مورد نظر اعلام كرد و برنامه ريزي و كنترل پروژه به وسيله نرم افزار MSP پروژه هاي طرح تكميل 21000 تخت بيمارستاني ، پروژه هاي نظام سلامت و شبكه هاي بهداشتي و درماني و ارائه گزارش پروژه ها هر دو هفته يكبار به موادي ذيربط را از برنامه هاي اين هدف برشمرد.
      وضعيت اعتبارات دانشگاههاي علوم پزشكي كشور
      وي در ادامه گفت: جمع كل اعتبارات دانشگاههاي علوم پزشكي با احتساب منابع 1 درصد با ارزش افزوده تملك دارايي در سال 95 ؛ 21178ميليارد ريال است كه در مقايسه با سال 94 كه 16337 ميليارد ريال بوده است ؛ 37 درصد رشد داشته است.
      معاون توسعه مديريت و منابع وزارت بهداشت در پايان انتظارات اين معاونت را اجراي برنامه هاي وزارت بهداشت در حوزه عمراني را در اجراي اجراي پروژه ها در قالب زمانبندي مصوب و كيفيت تعيين شده، اجراي پروژه ها در قالب اعتبارات مصوب (بر اساس موافقت نامه)، هماهنگي و پاسخگويي در مورد پروژه هاي در دست اجرا توسط سازمان مجري ، رعايت استاندارد و اجراي پروژه ها با توجه به دستورالعمل ها ومشخصات فني ،ارائه گزارش دقيق به دفتر منابع فيزيكي و امور عمراني وزارت بهداشت ،توجه ويژه به نگهداري فضاها و بحث نگهداشت CMMS ، شروع نشدن پروژه هاي جديد ،9. استفاده حداكثري از منابع غير دولتي (بخش خصوصي ، سرمايه گذار داخلي و خارجي و خيرين ) و نقدينگي بانك ها و توجه به جايگاه سازماني دفاتر فني و ثبات مديريتي آنها در دانشگاه ها برشمرد.


      ارسال به فيسبوك   ارسال به دنباله   ارسال به بالاترين   ارسال به كلوب



دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان

لرستان

تعداد بازدید: 28543263 آخرین به روزرسانی: 08 فروردين 1403

 مقالات articles  2018  2017  2016  2015  2014 

سئوالات متداول
بيانيه حريم خصوصي
 بيانيه توافق سطح خدمات
راهبرد مشاركت دستگاه
IT
eprints

.

Page created in 2.8435277938843 seconds.
memoryUsage : 7003Kb