يکشنبه،09 ارديبهشت 1403 English

معاونت توسعه مديريت و منابع انساني

Lorestan
University of Medical Sciences


   
    • تحول در آموزش علوم پزشكي از حلقه هاي اصلي طرح تحول سلامت است/ضرورت كاهش مدت و حذف تدريجي خدمات طرح نيروي انساني
      كد خبر: 7577
      تاريخ انتشار: ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
      تعداد بازديد: 301

      تحول در آموزش علوم پزشكي از حلقه هاي اصلي طرح تحول سلامت است/ضرورت كاهش مدت و حذف تدريجي خدمات طرح نيروي انساني

       وزير بهداشت، در نشست روساي دانشگاههاي علوم پزشكي كشور، حوزه آموزش را از مهمترين حوزه هاي نظام سلامت كشور عنوان كرد و اظهار داشت : كليه خدمات نظام سلامت متاثر از آموزش علوم پزشكي است چرا كه چالش هاي آموزش علوم پزشكي مستقيما بر كيفيت خدمات ارائه شده در اين نظام اثرگذار است.

      به گزارش وب دا؛ دكتر سيد حسن هاشمي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در نشست روساي دانشگاههاي علوم پزشكي كشور ، تحول در آموزش علوم پزشكي را از حلقه هاي اصلي طرح تحول سلامت عنوان كرد و گفت در تحول ساير حوزه ها جهت گيري رضايت مردم بوده و تحول نظام آموزش نيز در همين راستا صورت خواهد گرفت و اثرات آن بر خدمات سلامت قابل مشاهده خواهد بود.

      وي با بين اينكه تحول آموزش گام چهارم طرح تحول سلامت است گفت كارهاي بسيار ارزشمندي در حوزه آموزش بويژه در دوره مسئوليت دكتر لاريجاني صورت گرفته كه جا دارد از ايشان و همكاران دست اندركار اين طرح ها تشكر شود. وزير بهداشت يكي از مهمترين اين اقدامات را طرح آمايش سرزميني برشمرد و با تاكيد بر لزوم نگاه جدي به اين بخش گفت بايد از رويكرد منطقه اي در آمايش پرهيز گردد و توسعه هاي آموزش پزشكي كشور كاملا در حيطه طرح آمايش سرزميني صورت پذيرد.

      دكتر هاشمي ارتقاء كيفيت در نظام سلامت، پيشگيري از گسترش هاي بي رويه و غيرهدفمند در نظام سلامت كشور را از مزاياي آمايش سرزميني برشمرد و گفت در نظر است ماموريت هاي محوله به مناطق كشور متناسب با ظرفيت هاي موجود به دانشگاهها واگذار گردد تا بار اضافي به هيچ يك از دانشگاهها تحميل نشود.

      دكتر هاشمي ساماندهي آموزش پزشكان عمومي را از برنامه هايي ذكر كرد كه بايد به آن توجه شود و گفت: درنظر است با ساز و كار خاصي كيفيت آموزش دوره پزشكي عمومي ارتقاء يابد.

      دكتر هاشمي به بسته هاي تحول و نوآوري آموزش علوم پزشكي اشاره كرد و گفت اجراي تحول و نوآوري آموزش علوم پزشكي مستلزم حمايت رئيس و هيأت رئيسه دانشگاهها مي باشد.

      وي استانداردسازي آزمون هاي ملي و تجديدنظر درخصوص آزمون ها را از اهم اين برنامه ها عنوان كرد و افزود: اين حوزه در ارتقاء نظام سلامت كشور بسيار موثر است و بايد به صورت خاص و با رويكرد ويژه به ارتقاء مهارتهاي دانش آموختگان دانشگاهها ساماندهي شود.

      وزير بهداشت توجه به بومي گزيني را از برنامه هاي اصلي كه مي بايست به آن توجه شود برشمرد و اظهار داشت : ضروري است وضعيت افرادي كه از سهميه بومي در دوره هاي مختلف بهره مند شده اند به نحوي ساماندهي شود كه بتوانند خدمات ارزشمندي را در مناطق ارائه نمايند.

      دكتر هاشمي درخصوص افزايش ظرفيت رشته هاي علوم پزشكي در كليه مقاطع گفت باتوجه به شرايط خاصي كه در ظرفيت هاي ويژه وجود دارد، چنانچه اين اقدام صورت نمي گرفت داوطلباني كه از سهميه آزاد استفاده كرده اند آسيب جدي مي ديدند، لذا سعي شده كه با نگاهي عدالت محور، سهميه آزاد به همان روال گذشته باقي بماند و كاهش نيابد.

      وي افزود: باتوجه به سهميه هاي ايجاد شده توسط مجلس شوراي اسلامي، ضرورت دارد در مسير كوتاه شدن مدت و حذف تدريجي خدمات طرح نيروي انساني گام برداريم.

      دكتر هاشمي تاكيد كرد: بايد برنامه ريزي مناسبي براي توسعه ارتباطات بين المللي در دانشگاهها صورت گيرد، خصوصا جا دارد تلاش هاي وسيعي براي آموزش دانشجويان مسلمان كشورهاي منطقه صورت گيرد. ليكن بايد طوري برنامه ريزي شود كه دانشگاهها با هم رقابت نكنند و چند دانشگاه با يك كشور تفاهم نامه همكاري امضا ننمايند. وزير بهداشت با اشاره به اينكه تحول حوزه هاي بهداشت و درمان تا حدودي پيشرفت كرده است ،گفت: كار اصلي دانشگاهها در حال حاضر اجراي كارهاي كلان و تحول در حوزه هاي آموزش و پژوهش است.

      وي فعال شدن بخش خصوصي در حوزه آموزش علوم پزشكي را يكي از ماموريت هاي دانشگاهها عنوان كرد و گفت دانشگاهها مي بايست با بهره گيري از نيروهاي جوان در بخش دولتي و ايجاد فرصت هاي شغلي براي اين عزيزان، با ساز و كار حمايتي ويژه، اساتيد پيشكسوت حوزه را در راستاي تاسيس دانشگاه و توسعه بخش خصوصي سوق داده و از گنجينه تجربيات ايشان در ارتقاء آموزش علوم پزشكيبه نحو مناسب بهره برداري نمايند.

      دكتر هاشمي مجددا بر لزوم نظارت مستقيم روساي دانشگاهها بر اجراي طرح تحول آموزش در دانشگاه تاكيد كرد و گفت: بدون شك حمايت مديريت كلان دانشگاهها شرط اصلي براي اجراي اثربخش برنامه هاي تدوين شده در دانشگاهها خواهد بود./

      ارسال به فيسبوك   ارسال به دنباله   ارسال به بالاترين   ارسال به كلوب



دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان

لرستان

تعداد بازدید: 28543338 آخرین به روزرسانی: 04 ارديبهشت 1403

 مقالات articles  2018  2017  2016  2015  2014 

سئوالات متداول
بيانيه حريم خصوصي
 بيانيه توافق سطح خدمات
راهبرد مشاركت دستگاه
IT
eprints

.

Page created in 0.73623585700989 seconds.
memoryUsage : 8526Kb