رسالت آموزش پاسخ دادن به نيازهاي جامعه است
معاون سابق آموزشي وزارت بهداشت با بيان اينكه طرح تحول سلامت با حمايت هاي مقام معظم رهبري، وزير محترم بهداشت و همكاران وزارت بهداشت به موفقيت رسيد ، گفت: رسالت آموزش پاسخ دادن به نيازهاي جامعه است.
به گزارش پايگاه اطلاعرساني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي(وب دا)، دكتر سيد اميرمحسن ضيايي در جلسه تكريم خود از سمت معاونت آموزشي وزارت بهداشت با بيان اينكه طرح تحول سلامت با حمايت هاي مقام معظم رهبري، وزير محترم بهداشت و همكاران وزارت بهداشت به موفقيت رسيد افزود: جرأت وزير محترم ستودني است چرا كه به درخواست دكتر هاشمي در ارديبهشت ماه سال جاري طي برنامه اي طرح تحول سلامت نقد مي شود تا معايب آن برطرف شود.
وي افزود: آموزش و پژوهش همواره يكي از اركان اساسي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي است و رسالت آموزش اين است كه كه نيازهاي جامعه را پاسخ دهد تا شاهد ارتقا سلامت در جامعه باشيم.
وي تصريح كرد: معاونت آموزش وزارت بهداشت با همكاري دوستان و مديران آموزش دانشگاه هاي علوم پزشكي اقدامات مثبتي را انجام داده است كه ازآن جمله مي توان به ارتقاي كيفيت آموزش پزشكي، توسعه هدفمند آموزش عالي سلامت، توسعه رشته ها و مقاطع اولويت دار در نظام اموزش عالي سلامت و تحليل و برآورد نيروي انساني مورد نياز نظام سلامت كشور اشاره كرد.
وي لزوم رسيدن به سند چشم انداز را در گرو همكاري وزارت بهداشت و دانشگاه ها عنوان كرد و افزود: وزارت بهداشت به گونه اي است كه علاوه بر تربيت نيروي انساني متخصص و مجرب، از اين نيرو نيز در درون وزارت و نظام سلامت استفاده مي كند و در اين راه نيز نقش موسسات و دانشگاه هاي غير دولتي مانند دانشگاه آزاد توسط معاونت آموزش تبيين شده است.
اعتماد كردن به دانشگاه ها نتيجه خوبي در پي داشته است
دكتر ضيايي گفت: اين معاونت در كوتاه مدت تلاش كرد تا زير ساخت ها را به نحو مطلوبي فراهم كند و همچنين بين فعاليت هاي ستادي در وزارت بهداشت و دانشگاه ها تفكيك ايجاد كند تا امر نظارت و خدمات رساني به آنها راحت تر انجام شود و تصدي گري ستاد كمتر شود چرا كه اعتماد كردن به دانشگاه ها نتيجه خوبي در پي داشته است.
وي در بخش ديگري اصلاح مقررات دست و پاگير، تشويق فعاليت هاي قطبي، طرح تحول پذيرش دستيار تخصصي باليني پزشكي و اصلاح دستور العمل آن، افزايش ظرفيت پذيرش دستيار، شيوه نامه پذيرش دانشجو و دستيار بومي توسط دانشگاه هاي مناطق كمتر برخوردار، انتخاب اعضاي بورد علوم پايه واگذاري آموزن هاي علوم پايه و پيش كارورزي به قطب ها، طراحي آزمون مهارتي آخر دوره دكتري حرفه اي، برگزاري آزمون ملي دندانپزشكي، تقويت روند بين المللي شدن دانشگاه هاي علوم پزشكي منتخب، افزايش جذب دانشجوي خارجي، تعيين قيمت تمام شده دانشجو در رشته ها و مقاطع مختلف با توجه به محل تحصيل و رشته و نيز تشكيل كارگروه همكاري هاي مشترك بين وزارت بهداشت و وزارت علوم جهت بررسي چالش ها، راهكارها و بازنگري برخي آيين نامه ها را مهمترين اقدامات انجام شده يك و نيم سال اخير معاونت آموزش وزارت بهداشت دانست.
تقديم سند راهبردي رشته ها و مقاطع مورد نياز علوم پزشكي به شوراي عالي انقلاب فرهنگي
دكتر ضيايي همچنين از تقديم سند راهبردي رشته ها و مقاطع مورد نياز علوم پزشكي به شوراي عالي انقلاب فرهنگي خبر داد و اظهار كرد: علاوه بر آن، سند راهبردي توسعه جغرافيايي آموزش عالي سلامت كشور اجرا شد و نيز سند شاخص هاي اعتباربخشي موسسه اي بيمارستان هاي آموزشي تكميل شد كه در رتبه بندي دانشگاه ها مؤثر است.
وي در پايان به بررسي چالش هاي آموزش پزشكي در ايران پرداخت و گفت: اعتبارات آموزش، تعهدات دانش آموختگان، تعداد نيروي انساني، دخالت نهادهاي غير مسوول و غير پاسخگو، ادغام نظام آموزش پزشكي و نظام سلامت، تحول در آموزش پرستاري، خروج نخبگان، اخلاق پزشكي و همچنين ارزيابي مدارك دانش آموختگان خارج از كشور از مهم ترين چالش هاي پيش روي معاونت آموزشي هستند./
|