جمعه،10 فروردين 1403 English

معاونت توسعه مديريت و منابع انساني

Lorestan
University of Medical Sciences


   
    • اظهارات صريح وزير بهداشت درباره برخي قضاوت‌ها و فرافكني‌ها
      كد خبر: 6747
      تاريخ انتشار: ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
      تعداد بازديد: 295

      اظهارات صريح وزير بهداشت درباره برخي قضاوت‌ها و فرافكني‌ها

      وزير بهداشت ضمن تاكيد بر لزوم نظارت بر حسن اجراي طرح تحول نظلام سلامت بويژه گام سوم اين طرح، از تحقق وعده‌هاي داده شده درخصوص كاركنان غيرپزشك تا دو هفته آينده خبر داد.
      به گزارش خبرنگار«سلامت» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر سيد حسن هاشمي در اجلاس روسا و معاونان دانشگاه‌هاي علوم پزشكي، با اشاره به آنكه طرح تحول نظام سلامت به خوبي پيش مي‌رود و همچنان از اولويت‌هاي دولت است، ادامه داد: رئيس جمهور در بودجه امسال تاكيد كردند كه سلامت بايد با همان كيفيت و شتاب براي سال آينده نيز ادامه يابد. به همين دليل اعتبارات اين طرح در لايحه دولت براي بودجه سال آينده تغييري نكرده است. البته انتظاراتي هم داشتيم كه برآورده نشد؛ بي ترديد دليل اين موضوع انقباضي بودن بودجه است.
      وزير بهداشت با بيان اينكه البته دستگاه‌هايي هم هستند كه از اين ميزان اعتبارات براي حوزه سلامت چندان خرسند نيستند افزود: اين دستگاه‌ها معتقدند كه اگر اعتبارات در حوزه آنها بود مي‌توانستند مشكلي را از دوش مردم بردارند. در اين مسير مجلس نيز همكاري بسيار خوبي با طرح تحول سلامت داشت. البته رفتار مجلس از عملكرد وزارت بهداشت ناشي مي‌شود به طوري كه نمايندگان در استانهاي مختلف از عملكرد ما راضي هستند. اين موضوع به معني آن نيست كه نقص نداريم بي‌ترديد نقص‌هايمان زياد است اما مهم آن است كه اين نقص‌ها را باور داريم و در پي رفع آن هستيم.
      وي در اين باره افزود: در اين ميان افرادي كه صدايشان بلندتر خواهد شد، بيشتر نگران خودشان هستند تا مردم، چرا كه ارزيابي‌هاي ما حاكي از آن است كه مردم از اجراي اين طرح رضايت 70 درصدي دارند.
      وي در ادامه صحبت‌هايش با اشاره به تحقق 30 درصدي بودجه طرح تحول سلامت از ابتداي سال تاكنون گفت: اگر اين اعتبارات هزينه نمي‌شد و چنين طرحي هم اجرا نمي‌شد همان وضع فلاكت‌بار در بخش درمان ادامه داشت و بايد همچنان چشم‌مان را بر روي مشكلات مي‌بستيم.
      هاشمي افزود: در تحول نظام سلامت بخش بزرگي از ارائه دهندگان خدمات يعني خدمتگذاران جامعه پزشكي وجود دارند كه رفتارشان دوگانه است؛ اكثريت آنها خاموشند و هميشه راضي. بي ترديد رضايت‌مندي آنها از تصميمات درست در طرح تحول ناشي مي‌شود. در مقايسه وضعيت موجود با قبل از اجراي طرح تحول مشاهده مي‌كنيم كه در آن زمان داروهاي مورد نياز و همچنين واكسن به ميزان كافي موجود نبود و پزشكان در روستاها نبودند. بنابراين اين گروه وقتي كه اين مباحث را مشاهده مي‌كنند و مي‌بينند كه رنج مردم كمتر شده، خوشحال مي‌شوند.
      تحقق وعده‌ها به كاركنان غيرپزشك تا دوهفته آينده
      وي ادامه داد: البته به لحاظ معيشتي نيز وضعيت اين گروه بهتر شده است، چرا كه پيش از اين بدهي‌هاي دو تا 2.5 ساله داشتيم كه اكنون چنين موضوعي وجود ندارد. البته درباره مرحله سوم طرح تحول و همچنين كاركنان غيرپزشك بايد بتوانيم تا كمتر از دو هفته آينده به وعده‌هايمان عمل كنيم چرا كه مشكل اعتباري در اين زمينه وجود ندارد.
      وزير بهداشت با اشاره به اينكه بخشي از خدمتگزاران جامعه پزشكي نيز ناراضي هستند، افزود: دليل اين موضوع هم به جهت مسائل فرهنگي است؛ ما مردمي هستيم كه توقعات‌مان كم نيست و زماني هم كه اين توقعات برآورده نمي‌شود به نارضايتي تبديل مي‌شود و توقع داريم همواره همه چيز مهيا باشد. به همين دليل است كه اين گروه از طرح انتقاد مي‌كنند. بخشي از انتقادها نيز به دليل اطلاعات كم است. شما روساي دانشگاه‌ها و مسئولان بايد وقت بگذاريد و با جامعه پزشكي صحبت كنيد، چرا كه خيلي از افراد با يك پيامك از اين رو به آن رو مي‌شوند.
      وي در عين حال گفت: بخشي از انتقادها نيز به طمع سيري ناپذيري انسان باز مي‌گردد كه البته تاكيد مي‌كنم اين افراد تعدادشان زياد نيست. مسلم آن است كه جامعه پزشكي واكنشي عالي نسبت به طرح تحول نظام سلامت نشان داده است. بيش از 150 هزار نفر در قالب پزشك ارائه خدمت دارند و افرادي نيز در آستانه فارغ التحصيلي و پزشك شدن هستند. پرستاران، پيراپزشكان و ديگر گروه‌هاي غير پزشكي را هم داريم. بنابراين بايد همه اين گروه‌ها را در برنامه‌ريزي‌هايمان مدنظر قرار دهيم.
      وي در ادامه صحبت‌هايش با اشاره به اين ضرب المثل «از خويش بناليم كه جان سخن اينجاست، از ماست كه برماست» افزود: بخشي از مشكلات از خود ما پزشكان ناشي مي‌شود. آمارهايي كه در رسانه‌ها و سايت‌هاي مختلف منتشر مي‌شود از خود ما بر مي‌آيد. البته مي‌دانم منبع آنها از كجاست و اين حرف‌ها از كدام بيمارستان مي‌آيد. متاسفانه مشكلات امروز ما دستاورد خود اين افراد است. ما بايد خودمان را نقد كنيم. مسئوليتمان با گروه‌هاي ديگر متفاوت است. ضروري است كه حداقل با خودمان صادق باشيم. برخي عادت كرده‌اند در مواجه با مشكلات، آنرا كتمان كنند. در گذشته فردي كه رشته پزشكي را انتخاب مي‌كرد بي ترديد قصدش خدمت به مردم بود. آيا اكنون هم همين انگيزه وجود دارد؟
      افتخار مي‌كنيم كه به درمان توجه كرده‌ايم
      هاشمي در ادامه صحبت‌هايش مرحله اول طرح تحول نظام سلامت را كه با هشت بسته خدمتي در حوزه درمان آغاز شد مورد اشاره قرار داد و گفت: اين مرحله از طرح حاصل عملكرد بهداشتي مسئولان ديروز است كه متاسفانه مي‌آيند و مي‌گويند ما درمان‌محور شده‌ايم و عنوان مي‌كنند درمان چاهي شده كه تمامي ندارد. اين موضوع را ما بهتر از آنها مي‌دانيم. آن سال‌ها هم مي‌گفتيم اما نه از تريبون‌هاي عمومي بلكه پشت درهاي بسته انتقادات‌مان را مطرح مي‌كرديم.
      وزير بهداشت تاكيد كرد: اگر امروز درمان، فقر برخي‌ها را رقم زده حاصل بهداشت سال‌هاي قبل است. بنابراين اين قدر غيرمنصفانه قضاوت نكنيم. خوشحالم كه به درمان توجه شده چرا كه مردم دارو نداشتند، حتي پول قرض مي‌كردند اما دارو نبود. اما اكنون كمبودهاي دارويي به كمتر از 30 قلم رسيده است. ما افتخار مي‌كنيم كه به درمان توجه كرده‌ايم چرا كه نتيجه آن رضايت مردم است.
      وزير بهداشت تاكيد كرد: طرح تحول نظام سلامت براي كل نظام مهم است. بايد از قالب شعار به عمل دربياييم. در اين ميان نبايد به آبروي مردم چوب حراج زد. در نظارت‌هايمان بايد حرمت داري كنيم و آبروي كسي را در جمع نريزيم و راز كسي را بر ملا نكنيم.
      وي برخي اخبار منتشر شده در روزنامه‌ها، سايت‌ها و بولتن‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: به اين رسانه‌ها نگاه نمي‌كنم چرا كه روحيه را ضعيف مي‌كند. راه ما درست است و در اين مسير به خدا توكل مي‌كنيم، چرا كه مشخص نيست چقدر فرصت داريم. كارمان را با عقلانيت و مشورت پيش مي‌بريم و از فرصت پيش آمده در جهت خدمت به مردم استفاده مي‌كنيم. البته عده‌اي تصور مي‌كنند كه تنها بايد از آنها مشورت بگيريم. اين در حاليست كه اگر اينگونه شود شرايط مانند قبل خواهد شد.
      وزير بهداشت گام سوم طرح تحول نظام سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: اكنون وارد اين مرحله از طرح شده‌ايم. به همين دليل است كه نظارت بر مرحله اول با تاخير انجام مي‌شود. بايد نظارت‌ها را جدي بگيريم. گزارشي در زمينه تخلف در پرداخت‌ها وجود نداشته است. در مورد مقيمي پزشكان دانشگاه‌ها متفاوت عمل مي‌كنند كه بايد اصلاح شود. در مورد بسته مربوط به ارتقاي خدمات ويزيت نيز اقدامات خوبي صورت گرفته، زايمان طبيعي نيز ترويج شده اما مشكلاتي در زمينه بلوك‌هاي زايماني به دليل تاخير در تخصيص اعتبارات وجود دارد.
      هاشمي عقب ماندگي‌ها در بخش اورژانس كشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: در مورد اورژانس گرفتاري‌ها زياد است. دليل آن نيز نبود برنامه نيست. گرفتار مسائلي هستيم؛ به عنوان مثال ابتداي سال قصد خريد آمبولانس را داشتيم اما با وجود فراهم بودن اعتبار نتوانستيم اين كار را انجام دهيم.
      وي طرح تحول بهداشت را مورد اشاره قرار داد و افزود: برخي همچنان عنوان مي‌كنند كه در بهداشت كاري انجام نشده است اين در حالي است كه اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت هم بسيار زياد بوده است. البته اعتبارات بخش بهداشت پس از هشت ماه به ما رسيد اما ما باز هم بيكار ننشستيم و از بخش‌هاي ديگر برداشتيم و به بهداشت داديم. جديدا اعتبارات اين بخش در اختيار ما قرار گرفته است. اگر مانند درمان تكليفمان مشخص بود و مطمئن بوديم كه اين اعتبارات تداوم دارد، سرعتمان در بخش بهداشت نيز بيشتر مي‌شد.
      وي بر لزوم حساس شدن مسئولان به بخش بهداشت تاكيد كرد و گفت: در گام سوم طرح تحول كارمان سخت است كه البته هنوز به جاي سخت آن نرسيده‌ايم. 40 درصد درمان در تهران ارائه مي‌شود و اين موضوع به نفع مردم، آموزش و پژوهش نيست. نمي‌توانيم چشممان را بر روي واقعيت ببنديم.جامعه پزشكي نقد صحيح و حسابي مي‌طلبد نبايد فرافكني كرد.
      توصيه و تاكيدات وزير بهداشت به روساي دانشگاه‌ها
      هاشمي افزود: اجراي مرحله سوم از طرح تحول سلامت ضروري بود. بايد در اين زمينه نهايت اطلاع رساني، نظارت و پيگيري صورت گيرد. رشته‌هاي علوم پايه با مشكل مواجه هستند اما تفاوتي ميان آنها و رشته‌هاي باليني نيست. بايد به علوم پايه در فاز سوم طرح تحول توجه بيشتري صورت گيرد.
      وي باتاكيد بر لزوم توجه جدي به امر نظارت ادامه داد: بايد كار را به روساي بيمارستان‌ها بسپاريم.برخي از آنها گرفتارند. اگر فرصت رسيدگي به امور را ندارند تغييرشان دهيد و از پزشكان عمومي يا حتي غير پزشكان در اداره بيمارستان‌ها استفاده كنيد. در عين حال نبايد بيمارستان‌ها را گران اداره كنيد. به بيمارستان‌ها سركشي كنيد و يك طرفه عمل نكنيد.
      وي در ادامه صحبت‌هايش گفت: ميان ما و نسل دانشجو فاصله ايجاد شده اين در حالي است كه اصل كار همين دانشجويان هستند كه ممكن است با انگيزه ديگري به دانشگاه آمده و رشد كنند بنابراين صرفا كارها را به معاونت‌هاي دانشجويي نسپاريد. در محيط‌هاي دانشجويي نيز حضور يابيد و با آنها صحبت كنيد.
      وزير بهداشت در پايان صحبت‌هايش گفت: طرح تحول نظام سلامت براي كل نظام مهم است. بايد از قالب شعار به عمل دربياييم. در اين ميان نبايد به آبروي مردم چوب حراج زد. در نظارت‌هايمان بايد حرمت داري كنيم و آبروي كسي را در جمع نريزيم و راز كسي را بر ملا نكنيم.
       
      ارسال به فيسبوك   ارسال به دنباله   ارسال به بالاترين   ارسال به كلوب



دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي، درماني استان

لرستان

تعداد بازدید: 28543263 آخرین به روزرسانی: 08 فروردين 1403

 مقالات articles  2018  2017  2016  2015  2014 

سئوالات متداول
بيانيه حريم خصوصي
 بيانيه توافق سطح خدمات
راهبرد مشاركت دستگاه
IT
eprints

.

Page created in 7.1883659362793 seconds.
memoryUsage : 6938Kb